fb

Omdat een aantal vragen en aannames van mijn klanten zo vaak terug komen dat ze er echt uit springen, leek het me goed om deze eens voor je op een rijtje te zetten. Want het feit dat zij ze allemaal hebben, maakt de kans groot dat jij ze ook hebt. En ik vind het soms zó spijtig dat mensen denken dat zij de enige zijn met die vraag of gedachte. Daarbij lucht het hen vaak op als ze horen dat ook anderen dat zo ervaren én dat het logisch is dat je zo denkt of handelt. Vandaar dat ik ze graag met je deel.

Zo sprak ik vorige week een nieuwe klant die een traject bij me gaat starten om te onderzoeken van welk werk hij nu echt gelukkig wordt. En hij gaf een beetje verontschuldigend aan dat hij ook niet goed begreep dat hij er alleen niet uitkomt. Hij had het eigenlijk graag zelf willen ontdekken want schakelt nooit zo snel hulp in. En dat hoor ik mijn klanten heel vaak zeggen, we vinden van onszelf eigenlijk dat we het wel zelf moeten zien uit te vogelen. Ergens vind ik dat herkenbaar maar ik vind het vooral heel jammer. Want waarom moeten we de dingen alleen doen? Dat moet vooral van onszelf toch?

Zelf ben ik daar inmiddels wat makkelijker in geworden: als ik ergens niet uitkom dan ben ik nu wel zo ver dat ik graag hulp inschakel van iemand die me daarbij kan helpen. A: omdat het me tijd bespaart, B: het me soms ook geld bespaart maar vooral C: ik een stuk sneller én makkelijker bij mijn doel kom. Zo heb ik de hulp van een Businesscoach die me helpt met ondernemen. Ervaring in mijn vak heb ik al jaren maar ondernemen was nieuw voor mij en waarom het wiel zelf uitvinden als iemand met jarenlange ervaring me kan helpen.

Ook heb ik wel eens de hulp van een psycholoog ingeschakeld omdat ik tegen een paar dingen aanliep die ik zelf niet goed kon ontrafelen. En vond het heel fijn om te horen wat heel menselijk was en wat typisch voor mij gold zodat ik daar wat mee kon. En we hebben een tuinman die onze grote en hoge heg komt snoeien. Daar is jaren zelf ploeteren door mijn man en mijzelf aan vooraf gegaan wat dagen werk en veel spierpijn kostte terwijl hij dat met 2 mensen in één ochtend doet. En zo kan ik nog wel meer opnoemen. Dus ik schakel inmiddels graag hulp in maar zo was ik niet altijd. Ik heb lang gedacht dat ik veel wel alleen kon oplossen en vond het ook wel krachtig om het alleen te doen. En kijk nog steeds eerst graag zelf of ik het kan, maar blijf niet meer zo lang proberen als voorheen. We zijn hier voor onszelf best vaak streng in.

Terug naar die klant: hij dacht, net zoals veel mensen dat je zelf toch zou moeten weten van welk werk je nou precies gelukkig wordt: dat is echt een groot misverstand. Want het is JUIST moeilijk om het zelf te zien, omdat je in je eigen “tunnel” zit, je kent alleen je eigen werkpad en het is heel lastig om buiten jouw eigen tunnel te kijken. Waarbij je ook niet weet wat voor functies er allemaal nog meer zijn in de wereld, toch? Daarbij: hoe overtuigd heb je jouw loopbaan ooit gekozen? Vaak hoor ik klanten zeggen dat ze maar iets gekozen hebben omdat ze niet goed wisten wat ze leuk vonden om te gaan doen. En de kans is er dat je ooit met iets bent begonnen en daarin bent doorgegaan. Niet vreemd dat je dan op een dag op een punt komt waarop je denkt: is dit nou waar ik  heel blij van wordt? En wat ik tot mijn pensioen wil doen?

Hier zijn nog wat punten die bij veel mensen leven en wellicht ook bij jou. Ben jij je je hier bijvoorbeeld bewust van:

  1. Een loopbaantraject hoeft niet perse te betekenen dat je iets heel anders moet gaan doen? Een deel van mijn klanten ontdekt in een traject dat ze hun vak of baan of organisatie niet beu zijn, maar dat er wel echt een paar dingen moeten veranderen. En dat het roer niet radicaal om hoeft.
  2. Maar het kan wel: ik heb al hele gave switches meegemaakt bij mijn klanten: van een communicatiefunctie naar de zorg, mensen uit de detailhandel naar de zorg, een Customer Service medewerker naar de zorg. Mensen die van loondienst naar ZZP zijn gegaan. En andersom. Ondernemers en ZZPers die twijfelden over wat ze doen heb ik geholpen met keuzes maken. Een Assistent Accountant die agent is geworden. Het is belangrijk dat je het vizier zo open mogelijk houdt, neem alle opties mee, sluit niet te snel teveel uit.
  3. Best wat werkgevers staan open om een loopbaantraject te vergoeden. Maar veel mensen weten dat niet of denken er niet aan om het voor te leggen. Of het een idee is om het bij jouw werkgever voor te leggen is afhankelijk  van jouw situatie maar ook van hoe je het brengt.
  4. Voor een aantal functies en branches zijn er subsidieregelingen, dit post ik regelmatig in mijn posts op Facebook en Linkedin.
  5. Heel veel mensen komen na hun, ik zeg even 30e / 35e op een punt dat ze zich afvragen: word ik nou heel blij van deze baan? En vooral: wil ik dit nog blijven doen tot aan mijn pensioen? Ik denk dat het te maken heeft met levenservaring, met een stukje zingeving: als je jong bent begin je met werken en dan is alles nog leuk en nieuw. Naarmate we ouder worden vragen we ons ook wat vaker af of we niet liever iets gaan doen wat er ook echt toe doet, waarin we iets kunnen betekenen voor een ander. Maar weet dus dat je niet de enige bent bij wie deze vraag op een bepaald moment in je leven speelt.
  6. Het is dus juist niet raar dat je zelf niet ziet en ontdekt van welke baan jij nu precies gelukkig wordt.
  7. Tot slot een hele belangrijke: het is volkomen logisch dat je niet in actie komt omdat je niet goed weet welke baan jou wel gelukkig maakt. Ook daar zijn we vaak heel streng in voor onszelf. Maar dat komt doordat je een groot vraagteken hebt, namelijk: wat moet die baan dan zijn. En doordat je dat niet weet, kom je moeilijker in actie. Klanten zijn vaak teleurgesteld in zichzelf dat ze niet in actie komen, dat ze weliswaar veel nadenken maar niet tot solliciteren komen bijvoorbeeld. Maar dat is logisch! Je weet niet precies wáár je op wilt solliciteren. En solliciteren zorgt niet voor de oplossing van jouw vraag. Solliciteren komt nadat je weet wat je graag wilt. Daarbij straal je in een brief en in een gesprek ook uit als je niet laaiend enthousiast bent. Waardoor je ook moeilijker door de selectie kunt komen. Hoe overtuigder jij weet wat je wilt en waar je gelukkig van wordt, des te makkelijker jij jouw wens en enthousiasme kunt laten zien.

Ik hoop dat je met deze inzichten wat minder streng voor jezelf zult zijn, mocht dat het geval zijn. En dat het je ook duidelijk maakt hoe belangrijk het is om helder te krijgen van welke baan jij gelukkig wordt. Dat het echt lastig kan zijn om dat in je up te doen maar dat dat dus ook niet hoeft.

Misschien volg jij me al een tijd en misschien nog maar net en misschien overweeg je al of je een traject bij me zult starten of niet. En daarom wil ik je laten weten dat vanaf 1 juli mijn 1-op-1 traject “volg je hart in je werk” in prijs omhoog gaat namelijk van EUR 1440,- naar EUR 1680,- Ik noem dit omdat ik het jammer voor je zou vinden als je in juli wilt starten en ontdekt dat je een week eerder een andere prijs zou hebben betaald.

Ik hoop dat dit je weer “food for thought” geeft.
Geniet van je weekend!